marți, 20 iulie 2010

Cum a putut MAC sa faca asta? sau Cum sa strici imaginea unui brand puternic?

Ador compania MAC, si asa cum am mai spus, cand imi plac produsele unei companii, urmaresc si strategia lor de piata si modul lor de a comunica cu consumatorul...de, pasiune profesionala. Si astfel pot sa apreciez si cand o dau in bara, iar daca eu pot sa evaluez chestia asta, inseamna ca paguba este chiar mare.
MAC a incheiat un parteneriat cu Rodarte pentru colectia cu numele Juarez, titlu inspirat dupa un orasel din Mexic, celebru pentru fabricile sale in care au avut loc de-a lungul timpului tot felul de masacre, crime si orgii sexuale fortate asupra unor tinere femei. Inclusiv in prezent, se spune ca femeile din acea zona sunt exploatate prin munca aproape inumana in fabricile din oras. Revenind, colectia Juarez se numeste Ghost Town and Factory, iar imaginea ei este absolut sinistra, intruchipand o tanara stafie, care arata foarte cripy si pe care se poate citi suferinta. Adica, in deplina corespondenta cu lumea cosmeticelor, fie ele si profesionale, pentru televiziune, MAC fiind recunoscuti pentru produsele sale utilizate inclusiv in cinematografie, produse care trebuie sa realizeze tot felul de machiaje de televiziune, sange, bube, vanatai. OK! Produsele MAC din colectie sunt sub forma unor farduri maronii, rosiatice, vinetii amestecate cu vinisoare rosii. Deloc subtil, nu-i asa? Fara toate aceste elemente, de produs, de imagine, de titulatura a colectiei, ar fi putut foarte bine fi suspectati de coincidenta sau deloc premeditare, insa, astfel este mai mult decat evident, nu-i asa?

Atat de evident incat cei de la MAC au declarat ca au vrut sa traga un semnal de alarma, intocmai asupra conditiei femeii, asupra asupririi si exploatarii sale, ba mai mult, ca vor dona un procent din incasarile din colectia lor.
Ok, sa o luam rational. Nu cred ca o femeie are nevoie ca de aer de tot felul de creme, produse de ingrijire, daramite de farduri. Da, cred asta cu tarie, iar exemplul bunicilor noastre sta foarte bine in picioare, desi nu contest ca erau foarte diferite conditiile generale, de mediu, poluare etc. O companie de produse pentru femei de cariera, moderne si in orice caz cu un anumit statut si nivel al veniturilor, in egala masura o companie de produse pentru make up artisti, fotomodele, televiziune, o lume glamour oricum, companie atat de mare si cu o imagine impecabila care se trezeste sa realizeze o astfel de campanie pentru femei care nu vor deveni niciodata clientele lor sau doar pentru ideea de feminitate asuprita, deci la pol total opus fata de ceea ce promoveaza respectiva companie, mi se pare un fapt destul de ipocrit si similar gestului de a oferi pantofi cu toc unor femei carora apa le-a luat casa si pe deasupra nici nu au vazut vreodata astfel de pantofi, caci de utilitate nu poate fi vorba. Nu imi pot imagina ca o astfel de companie a sperat la un beneficiu de imagine din colectia asta, pentru ca ceea ce au targetat ei este la polul total opus. Poate ca asta se intampla cand o companie are o imagine impecabila si o comunicare perfecta. Ajunge la un punct la care se rupe de realitate.
Din punct de vedere al imaginii, apreciez ca este o gafa monumentala, desi pe de alta parte, si obiectiv, as zice, asta nu va influenta parerea mea despre produsele lor, ci poate doar despre imaginea lor, care era "prea" impecabila, nu?

7 comentarii:

  1. Nu te-ai gandit ca poate vor sa-si creasca notorietatea, fie si printr-un scandal? Ma gandesc doar ca e un brand prea mare pentru a face gafe de copii mici, de aceea tind sa cred ca a fost o idee bine gandita, nu o scapare.

    Adica uite, toata lumea vorbeste despre ei acum - vai, cum a putut o firma cu produse de maxima calitate sa faca asa ceva? Eu aud, ma crucesc, dar in acelasi timp prind si ideea de baza - Mac are produse de calitate, trebuie sa le incerc, chiar daca imaginea lor lasa de dorit. Asa ca Mac are de castigat - castiga un nou cumparator. Peste un an scandalul acesta va fi dat uitarii, iar ei vor avea noi clienti castigati... zic si eu, cu bruma de strategie de imagine pe care o stiu...

    RăspundețiȘtergere
  2. Clarra, in comunicare, publicul feminin este privit si tratat intr-un mod extrem de atent si, in prealabil, atent studiat. Marketer-ii se poarta "cu manusi" cum se spune, cu acest target. In plus, miscarea feminista din zilele noastre...se tine cont de aceast aspect. Nu m-as mira sa existe in egala masura, femei care nu se vor mai atinge in viata lor de MAC, si asa cum se stie, de multe ori este mai avantajos sa menti/ fidelizezi un client decat sa atragi noi clienti...Eu cred ca a fost pur si simplu o gafa, chiar daca la baza au fost bine intentionati, nu au tinut cont de specificul publicului tinta, ceea ce e ciudat pentru o companie ca ei. Sper totusi sa nu aiba o mare pierdere sau un mare deficit de imagine...

    RăspundețiȘtergere
  3. M-am documentat si eu ieri despre colectia asta si mi se pare ceva ingrozitor. Mai mult, produsele au denumiri macabre. Inteleg ca au PR-i si oameni de marketing in spate, dar totusi nu vad unde au dorit sa ajunga cu aceasta asociere.

    RăspundețiȘtergere
  4. Andreea, stiu ca publicul feminin e tratat cu manusi de catifea, pentru ca asa scrie in carti de cand lumea, ca femeile sunt mai sensibile si mai emotive, ca latura afectiva este foarte puternica la ele, dar poate ca Mac se adreseaza noii generatii de femei - moderne, puternice, pentru care imaginea reprezinta totul. Stiu ca aparent atitudinea lor incalca tot ce scrie in carti, dar poate au vrut sa sparga tiparele si sa incerce marea cu degetul... nu stiu, zic si eu.

    Dupa cum ti-am spus mi-e greu sa cred ca un brand atat de puternic a putut face o greseala atat de evidenta... in general gresesti cand nu iei in calcul aspecte secundare, subtile, nu chestii atat de evidente, in legatura cu care era clar ca se va inflama toata lumea... poate ma insel, nu stiu ce sa zic.

    In primul rand un brand de cosmetice tine cont de specificul publicului tinta, deci e cam greu de crezut ca au uitat acest lucru acum.

    Nu stiu de ce am impresia ca vor sa atraga noi categorii de public - public curajos, poate usor teribilist ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. Iulia (Ivatherm)23 iulie 2010 la 06:37

    Ai vrea sa facem schimb de link-uri? Iti recomand http://blog.ivatherm.ro/. Noua ne place blogul tau...:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Iulia, te rog sa imi lasi un mesaj cu o adresa de email la care sa iti ofer cateva detalii. Daca nu vei dori, nu voi mai publica comentariul tau cu adresa de email, te rog sa specifici acest lucru. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  7. Din pacate multe firme doresc sa isi creasca notorietatea prin scandaluri sau lucruri nu prea "curate".Asadar o fi MAC,dar se pare ca nu sunt atat de perfecti,dupa cum si tu ai spus.

    RăspundețiȘtergere