miercuri, 16 februarie 2011

Guest post: Produse cosmetice bio/ organice/ eco


Imi face o imensa placere sa gazduiesc articolul unei (deja) dragi prietene, Corina, cu care am inceput sa corespondez pe email, si care mi-a atras atentia si m-a facut sa imi pun anumite intrebari in legatura cu produsele cosmetice si tentatiile de beauty din jurul meu.
Corina a studiat design-ul de interioare si in prezent se ocupa, din pasiune, de fashion design. Este o placere imensa sa "vorbesc" virtual cu ea si am enorm de multe lucruri de invatat de la ea, pentru ca pe langa un imens interes si pasiune, este si extrem de bine documentata. Am inteles exact pasiunea si dedicarea sa dupa ce am citit articolul de prezentare de pe noul ei blog http://passagera.wordpress.com si m-am bucurat extrem de mult ca am reusit sa o conving sa intre in blogosfera. Va garantez ca avem numai lucruri extrem de utile de invatat de la ea.

Iata ce mi-a povestit despre produsele cosmetice bio/ organice/ eco:


Daca acum 10 ani credeati ca produsele naturale sunt raspunsul cerintelor pielii dumneavoastra, in prezent se gasesc pe piata tot felul de produse cu termene mai pompoase. Bio (folosit de majoritatea europenilor), organic (folosit de americani si britanici), eco (folosit de polonezi), toate trei insemnand in principiu acelasi lucru. Inventarea acestor noi termene care au priza mare la public, impreuna cu reclamele promovate pe piata au dus la o curiozitate fata de aceste produse la inceput, iar mai nou la o preferinta a acestora.
Ce inseamna totusi bio/organic/eco – in domeniul cosmetic si in particular pentru ingrijirea pielii? Surprinzator nu inseamna nimic cu adevarat pentru ca nu exista o definitie exacta a acestor termene asa cum nu exista nimic sa impiediece o companie producatoare de cosmetice sa spuna ca produsele lor sunt bio, indiferent de ce ar contine. S-a ajuns chiar la ridicolul de a se certa companiile spunand ca produsele lor bio sunt mai bune decat produsele altora, tot bio.
Cei mai multi care folosesc termenul de natural perpetueaza mitul ca ingredientele sintetice sunt nocive si ca ingredientele naturale sunt benefice. Astazi vor sa spuna ca doar ingredientele bio sunt bune si ca ingredientele naturale nu mai sunt bune decat daca sunt bio.
Toata povestea cu produsele bio a inceput dupa ce piata alimentara a explodat cu aceste produse bio, care sunt cu precizie controlate (cel putin in tarile civilizate). Produsele alimentare bio, sunt, pe scurt, produse obtinute din soluri fara ingrasaminte chimice, plantele nu au primit aporturi de hormoni, pesticide, fertilizari, ionizari, etc; animalele nu au primit antibiotice, hormoni, etc. Si chiar asa si este. Va dati seama cat de repede a prins termenul de bio si pe piata cosmetica. Dar haideti sa va dau un exemplu de ce au facut companiile cosmetice ca sa poate folosi acest termen: in 2003, unul din primele produse bio a fost un sampon care spunea ca este 70 % organic si care avea in compozitie apa cu lavanda organica.
Si ca sa va dati seama cat de mult valoareaza aceasta scamatorie, in 2008 suma era la 7.3 miliarde de dolari, iar din 2005 pana in 2007 a fost o crestere cu 53% de produse noi denumite bio. In ziua de azi cine nu prinde acest tren nu castiga atat de mult ca ceilalti, asa ca aceste companii fac orice pentru asta. Dar pentru un consumator avizat in aceasta problema, e nevoie doar de a verifica eticheta pentru a-si da seama ca acele produse sunt departe de a fi organice din moment ce ele contin ingrediente artificiale care nu seamana deloc cu nume de plante.
Asa ca, pana astazi, va pot spune cu siguranta ca desi multe produse contin substante organice, in rare cazuri exista o formula complet organica. De ce? In principal, pentru ca este nevoie de conservanti ca sa impiedice dezvoltarea ciupercilor si bacteriile, iar conservantii naturali nu sunt eficienti, nu sunt compatibili cu multe sunbstante si sunt mult prea costisitori ca sa fie folositi (de aceea nu sunt populare – vitamina E este un conservant natural) . De asemenea este nevoie de conservanti pentru a pastra aceste substante organice intacte, stabile si pentru a preveni separarea lor.
Pana la urma orice companie iti poate eticheta produsele organice fara a fi nevoie sa dovedeasca nimic, iar multe companii chiar asta fac, bazandu-se pe simplul fapt ca cele mai multe creme, lotiuni, sampoane, geluri, etc au in compozitie intre 60 si 90% apa, iar din acest punct de vedere aproape orice produs poate fi denumit organic.
Totusi, pentru ca in industria cosmetica aceasta tendinta nu este doar o faza care o sa treaca, s-a infiintat in Europa un consortiu de companii producatoare de produse naturale care incearca sa standardizeze definitia si conditiile necesare etichetarii cosmeticelor vandute ca si organice, pe nume COSMOS, site-ul lor este www.cosmos-standard.org, au 23 de pagini in care descriu ce ar trebui sa insemne organic/ bio in industria cosmetica, standardul lor fiind minim 95% substante organice ca acel produs sa fie organic, iar pe partea de declaratii afirma (in 2010) ca munca lor merge inainte. De aici si pana a se accepta acest consortiu, de a se implementa cu adevarat acest standard, apoi imensa munca de a verifica fiecare companie producatoare de cosmetice, mai este inca drum lung.
In SUA, un grup de companii (inclusiv, Estee Lauder, L’Oreal) au creat OASIS, iar standardul lor presupune ca un produs certificat organic sa contina minim 85% substante organice. Pe de alta parte exista si consortii de genul OCA care sustine ca produsele pot contine oricate substante chimice, iar mai nou exista o discutie destul de aprinsa intre ei si OASIS. Puteti gasi numeroase alte consortii care au propriile lor idei despre cosmeticele organice.
Standardul dupa care ar trebui sa se ghideze toate aceste companii ar trebui sa fie ceea ce doreste consumatorul, nu interesele lor personale, sa respecte ca este important sa produca ceea ce e mai bun pentru piele si ca daca o substanta este benefica pielii nu mai conteaza daca este organica sau nu. Inca nu exista dovezi ca substantele organice sunt in vreun fel superioare substantelor nongorganice sau sintetice (asa cum exista in industria alimentara). Nu in ultimul rand este important a se intelege ca multe extracte de plante si uleiuri esentiale (organice sau nu) au proprietati iritante si in nici un caz nu vor face bine pielii: lamaie, lavanda, mentol, camfor, scortisoara, etc.
Lasand marketingul la o parte, exista produse etichetate organice/ bio/ eco care poate sunt intr-o anumita proportie asa, dar asta nu inseamna neaparat ca sunt benefice pielii tale sau ca nu sunt. Acest lucru il poti stii doar citind toate ingredientele si apoi incercand produsul.
Disclamer: Informatiile din acest articol sunt un rezumat a ceea ce inseamna produse cosmetice organice si nu sunt descoperite de mine.

Sper ca articolul Corinei v-a fost de folos. Va invit sa ii adresati intrebarile si nelamuririle voastre pe blogul sau http://passagera.wordpress.com; din cate am apucat sa o cunosc, sunt sigura ca va va raspunde cu mare placere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu